Stemningen dirrer af spænding i gymnastiksalen på Skåde Skole, da ledere og pædagoger stiller sig langs en væg, og et talstærkt fremmøde af forældre og børn samles omkring flag- og blomsterdekorerede langborde. Første skoledag på Skåde Skole fra fire perspektiver.

Gustav Engvad Krebs, 6 år

”Det bedste ved skolen bliver at få gode venner. Jeg har glædet mig til at lære en masse ting, men jeg har også været nervøs for at møde nye børn og voksne.”

Jakob Billeskov Jansen, far til Anna på 6 år

 ”Min datter har ældre søskende på Skåde Skole og har glædet sig til at starte. Hun skal gå i en folkeskole, fordi her starter en del fra børnehaven. Folkeskolen lever op til mine forventninger læringsmæssigt og socialt. Jeg vil gerne være solidarisk i samfundet, men vil overveje privatskole, hvis mit barn ikke kommer til at trives i sit skolemiljø.”

Sonny Lundgreen, pædagog

”Jeg vægter nærhed og tryghed på første skoledag, så jeg vil hurtigt kende børnene, deres navne og forældre. Børnene går fra at være de største børnehavebørn til at blive de mindste, og skolen har hverken børnehavens indhegning eller strukturer. Det kan overvælde børnene og gøre dem triste et par dage. Men de fleste glæder sig til skolestarten og føler sig parate.”

Britt Solbjerg Majewski, indskolingsleder

”Skolestartens store udfordring er mødet med en ukendt verden, og vi vægter samarbejde med børnehaverne højt. For eksempel får børnehavebørn musikundervisning på Skåde Skole, så de kender lokaler og lærere første skoledag. Samarbejde mellem skole og hjem er alfa og omega for en optimal skolegang, så vi prioriterer, at forældrene føler sig velkomne og er med hele første skoledag.”